De MIRT-verkenning komt naar je toe!

Wat vind jij van je woon- en werkomgeving? Waar ben je blij mee en wat kan er beter? Deze en nog vele andere vragen worden vanaf 14 december aan ongeveer 50 mensen in de regio Rotterdam gesteld. In de volgende fase – de Beoordelingsfase – aan nog eens 550 mensen. Dit zogenaamde ‘belevingswaardeonderzoek’ wordt uitgevoerd door Opiniepijlers, in opdracht van de projectorganisatie Oeververbindingen. Frank Bolder, oprichter van het onderzoeks- en adviesbureau, beantwoordt onze prangende vragen.

Een belevingswaardeonderzoek; wat is dat?

“De MIRT-verkenning zit in een belangrijke verkennende fase. In deze fase geven wij een stem aan de mensen die in hun dagelijks leven te maken krijgen met de zes maatregelen, zoals de nieuwe oeververbinding. Het is onze taak, met dit belevingswaardeonderzoek, om te peilen hoe zij hun omgeving beleven en waarderen. Wat voor een cijfer geven zij hun omgeving? Wat zijn de plussen en de minnen? Het kan gaan om omwonenden, maar ook om reizigers van en naar Rotterdam of mensen die werken op plekken die van belang zijn in het onderzoek.”

Hoe voeren jullie dit onderzoek uit?

“Vanwege de coronamaatregelen zal het onderzoek in eerste instantie telefonisch zijn. We willen mensen spreken uit de gebieden waar de maatregelen betrekking op hebben. Mensen uit de gebieden Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard en Rotterdam worden opgeroepen om zich aan te melden voor een telefonisch onderzoek. Als de maatregelen het toestaan zullen we het onderzoek in de volgende fase op straat voortzetten.”

“We vragen mensen waar ze wonen en bespreken welke maatregelen misschien invloed hebben op het dagelijks leven. Ook nemen we een interview af, waarin we dieper ingaan op de beleving van de woon- of werkomgeving. Onze mensen hebben allemaal een journalistieke achtergrond en flink wat levenservaring. Zij zijn dus gewend om met iedereen in gesprek te gaan én om door te vragen. We zijn op zoek naar de verhalen van de mensen, de ervaringen en ergernissen. Belangrijk is dat we ook ophalen wat volgens de geïnterviewde oplossingen zijn voor de ergernissen.”

 Wat verandert er als jullie de straat op gaan?

“Met onze bestickerde bus staan wij dan op strategisch gekozen plekken, zoals Zuidplein, Groene Hilledijk en de Puccinipassage. We parkeren waar veel mensen bij elkaar komen, zoals bij supermarkten en winkelcentra. We komen dus echt naar de mensen toe. Dat praat makkelijker, omdat men zich meer op zijn gemak voelt in de eigen omgeving. Wij zullen hier natuurlijk de afstandsmaatregelen goed volgen, dat vinden we heel belangrijk!”

opiniepijlers-bus
De bus van Opiniepijlers in actie

“Ons team, bestaande uit drie tot vier personen, spreekt voorbijgangers aan op straat en toont een kaart van twee vierkante meter met daarop de zes maatregelen. Zo brengen we de ontwerptafel tot leven en zetten we de mensen aan het denken. We halen daarmee een authentiek geluid op, want we spreken met doelgroepen die je via andere wegen minder snel bereikt. Vervolgens nemen we interviews af en verwerken deze gegevens in een rapportage die we aan de projectorganisatie geven.”

Wat gaat dit onderzoek opleveren?

“In de rapportage leveren we een heleboel informatie, waar de projectorganisatie mee verder kan. Een deel betreft draagvlak, waarin we het heersende sentiment vatten. Zijn mensen sterk voor of tegen bepaalde maatregelen? Daarnaast geven we inzicht in de behoeften van de 600 geïnterviewden. We vertalen de informatie naar een antwoord op de vraag: wat is er nodig om mensen in de regio zich goed en snel te laten verplaatsen? Welke prikkel kan ervoor zorgen dat iemand bijvoorbeeld de metro neemt in plaats van de auto? Is dat een financiële prikkel of willen mensen gewoonweg niet. Ook dat is waardevolle informatie.”

Ben je woonachtig in de gebieden Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard of Rotterdam en wil je jouw stem laten horen? De telefonische interviews worden vanaf 14 december afgenomen. Doe mee en stuur een e-mail naar aanmelden@oeververbindingen.nl onder vermelding van je naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. Wij bellen je terug om een afspraak in te plannen*.

*Wij sluiten de aanmelding zodra er genoeg reacties binnen zijn en de diverse gebieden goed zijn vertegenwoordigd.