De wijk in op Zuid

Inwoners van Rotterdam-Zuid werden eind maart uitgenodigd om 1 van de inloopspreekuren te bezoeken. Ze kregen uitleg over de maatregelen van de MIRT-verkenning en konden vragen stellen. “Het was goed om de wijk in te gaan.”

De nieuwe oeververbinding komt tussen Kralingen en Feijenoord/ IJsselmonde. Voor de verbinding is een aantal alternatieven ontwikkeld. Via een brug of tunnel gaat nieuw openbaar vervoer rijden, tussen Zuidplein en Kralingse Zoom. Ook wordt het openbaar vervoer tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal door de Maastunnel versterkt en komt er een nieuw treinstation naast De Kuip.

Papieren kaarten

Om inwoners van Rotterdam-Zuid goed te informeren over deze alternatieven die onderzocht worden, gingen medewerkers van het project de wijk in. “We merken dat mensen het fijn vinden om papieren kaarten te zien en er live iemand over te spreken. In de coronaperiode konden we alleen online bijeenkomsten organiseren. De drempel om digitaal mee te doen, is voor sommige mensen erg hoog”, vertelt Jorinke Vos, omgevingsmanager MIRT-verkenning. Door naar de mensen toe te gaan, wil het projectteam meer meningen en informatie ophalen.

Reacties

De tientallen bezoekers gaven uiteenlopende reacties, onder andere over het belang van bepaalde OV-haltes en de oeververbinding. Viktor: “De meeste mensen zijn een voorstander van een metro door een tunnel. Dit is ook meteen de duurste oplossing. Uiteraard nemen we al deze informatie mee, zodat de bestuurders een weloverwogen keuze kunnen maken.” Positief was volgens hem vooral dat mensen inzien dat de maatregelen voor de hele wijk en de stad kansen bieden. Eind dit jaar kan een voorkeursalternatief voor de verbinding worden vastgesteld.