Verkeer in beide richtingen rijdt over de Van Brienenoordbrug. De brug is omgeven door water en groen.

A16 Van Brienenoordcorridor



Op de A16 Van Brienenoordcorridori staan dagelijks lange files, omdat het verkeer tussen de knooppunten Terbregseplein en Ridderkerk/Vaanplein in beide richtingen niet goed kan doorrijden. In de deelstudie onderzoeken we hoe we de files op de A16 en op de A15 vanaf knooppunt Ridderkerk tot aan Vaanplein kunnen aanpakken.

De deelstudie bestaat uit onderzoek naar 3 kansrijke oplossingen:

  • Optimaliseren en bescheiden capaciteit toevoegen
  • Kritische verkeersstromen omleiden
  • Systeem vereenvoudigen door rijbanen samen te voegen

We kijken in het onderzoek ook naar het onderliggend wegennet. Dit zijn de wegen die aansluiten op de A16 en de A15, en die geen snelweg zijn. Minder files op de A16 kan er ook voor zorgen dat het verkeer in de stad vlotter doorrijdt. Daarom is het belangrijk om te kijken naar het effect van oplossingen op het onderliggend wegennet.

Aanpak en status

In de vorige fase van het onderzoek, de analytische fase, zijn alle mogelijke oplossingen onderzocht om de problemen op de A16 Van Brienenoordcorridor aan te pakken. Er bleven 3 oplossingen over, die het meest kansrijk zijn. Deze 3 worden uitgewerkt in de beoordelingsfase. En we kijken wat de beste combinatie van de oplossingen is.

De 3 kansrijke oplossingen zijn:

  • Optimaliseren en bescheiden capaciteit toevoegen
    Dit pakket van maatregelen gaat over het slimmer inrichten van de weg en het op kleine schaal rijstroken toevoegen. In de praktijk betekent dit dat er kleine uitbreidingen van de A16 komen.
  • Omleiden kritische verkeersstromen
    De maatregelen in dit pakket zorgen ervoor dat verkeersstromen die files veroorzaken, worden omgeleid. Het verkeer rijdt via aparte rijstroken, waardoor de verkeersdruk minder wordt.
  • Systeem vereenvoudigen door rijbanen samen te voegen
    In dit pakket van maatregelen voegen we parallel- en hoofdrijbaan over langere afstanden samen. Je krijgt dan 5 of 6 rijstroken. Hierdoor wordt de ruimte op de weg helemaal gebruikt.

Wil je weten hoe we precies tot de 3 kansrijke oplossingen zijn gekomen? Lees dan de Notitie Kansrijke Oplossingen  of de publiekssamenvatting Notitie Kansrijke Oplossingen.

Participatie

In de vorige fase van het onderzoek is er uitgebreid gesproken met en geluisterd naar bewoners, ondernemers, belangengroepen en experts. Ook in de huidige fase, de beoordelingfase, is er ruim aandacht voor participatie onder meer door bijeenkomsten met de participatiegroepen.

Op verschillende manieren houden we onze omgeving op de hoogte en kunnen alle belanghebbenden meedenken en meedoen. Zo halen we waardevolle ideeën, aandachtspunten, standpunten en belangen op, die onmisbaar zijn voor het verdere onderzoek.

Wil je meer weten over de participatieaanpak voor de MIRT-verkenning, lees dan verder op deze pagina.