De hoofdingang van het Centraal Station Rotterdam

Openbaar vervoer

In het Rotterdamse openbaar vervoer zijn meer verbindingen en goede aansluitingen nodig. Zo kunnen we de bestaande knelpunten aanpakken en in de toekomst meer mensen met het openbaar vervoer reizen. Hoe we dat precies gaan doen, onderzoeken we in de beoordelingsfase van de MIRT-verkenningi.

Het onderzoek naar het openbaar vervoer bestaat onderzoekt 3 kansrijke oplossingen:

  • Snel en comfortabel openbaar vervoer tussen Zuidplein en Kralingse Zoom, via een nieuwe oeververbinding
  • Een snelle en comfortabele busverbinding via de Maastunnel
  • Een treinstation Stadionpark voor dagelijks vervoer

Het onderzoek naar openbaar vervoer hangt nauw samen met de studie oeververbinding, want de nieuwe openbaar vervoerverbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom loopt via de nieuwe oeververbinding.

Aanpak en status

In de vorige fase van het onderzoek zijn alle mogelijke openbaar vervoerverbindingen tussen Kralingse Zoom en Zuidplein, en Zuidplein en Rotterdam Centraal op een rij gezet. Ook is gekeken welke treinen er kunnen gaan rijden op treinstation Stadionpark. Al deze mogelijkheden zijn beoordeeld. Uit die beoordeling zijn 3 kansrijke oplossingen gekomen. Deze worden uitgewerkt in de beoordelingsfase.

Een snelle en comfortabele openbaar vervoerverbinding tussen Kralingse Zoom en Zuidplein
Er komt een extra mogelijkheid om van de ene oever naar de andere te reizen met het openbaar vervoer. En dat zorgt voor minder drukte op andere metro- en tramlijnen. Deze oplossing werken we in 2 versies uit:

  • Tramkwaliteit, dit betekent dat er 12 keer per uur een voertuig rijdt, met een gemiddelde snelheid van 25 km/u
  • Metrokwaliteit, dit betekent dat er 24 keer per uur een voertuig rijdt, met een gemiddelde snelheid van 35 km/u

Een snelle, comfortabele busverbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal, via de Maastunnel
Er komt een betere busverbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal. Deze bus gaat 12 keer per uur rijden, met een gemiddelde snelheid van 25 km/uur. Hierdoor kan je makkelijk en snel van en naar Rotterdam Centraal reizen met het openbaar vervoer. Dat zorgt voor minder drukte in andere tram- en metrolijnen. We onderzoeken waar op de route een vrije busbaan mogelijk is.

Een treinstation Stadionpark voor dagelijks vervoer
Station Rotterdam Stadion wordt nu alleen gebruikt als er een voetbalwedstrijd of ander evenement is in De Kuip. We willen op deze plek station Stadionpark maken. Een station waar reizigers dagelijks gebruik van kunnen maken.

We onderzoeken:

  • Een station waar 6 keer per uur Sprinters rijden in beide richtingen

We onderzoeken ook of in de toekomst:

  • Treinstation Stadionpark een Citysprinterstation kan worden. Er vertrekt dan elke 5 minuten een trein in beide richtingen
  • Of intercity’s de route langs treinstation Stadionpark kunnen gebruiken

Wil je weten hoe we precies tot de 3 overgebleven kansrijke oplossingen zijn gekomen? Lees dan de Notitie Kansrijke Oplossingen of de publiekssamenvatting Notitie Kansrijke Oplossingen.

Participatie

In de vorige fase van het onderzoek is er uitgebreid gesproken met en geluisterd naar bewoners, ondernemers, belangengroepen en experts. Ook in de huidige fase, de beoordelingfase, is er ruim aandacht voor participatie onder meer door bijeenkomsten met de participatiegroepen.

Op verschillende manieren houden we onze omgeving op de hoogte en kunnen alle belanghebbenden meedenken en meedoen. Zo halen we waardevolle ideeën, aandachtspunten, standpunten en belangen op, die onmisbaar zijn voor het verdere onderzoek.

Wil je meer weten over de participatieaanpak voor de MIRT-verkenning, lees dan verder op deze pagina.