Verouderde browser

Met een verouderde browser kun je onze website helaas niet meer (goed) gebruiken.

Ik snap het
Menu
nieuws

Kansrijke oplossingen bekendgemaakt in publicatie NKO

De Notitie Kansrijke Oplossingen (NKO) is vandaag gepubliceerd. Na een intensief onderzoek en een actief participatieproces is nu duidelijk welke kansrijke oplossingen we verder uitwerken in de beoordelingsfase. Een belangrijke tussenstap in de MIRT-verkenning!

In de NKO laten we zien welke oplossingen we per maatregel hebben onderzocht en welke kansrijk genoeg zijn om mee te nemen naar de volgende fase. In dit artikel geven we je een klein inkijkje in de resultaten. Wil je meer lezen? Download dan de publiekssamenvatting of de volledige NKO en het Participatierapport.

Oeververbinding

Uit het onderzoek naar een oeververbinding tussen Kralingen en Feijenoord voor alle soorten verkeer, blijkt dat drie plekken voor een brug en twee plekken voor een tunnel een goede oplossing bieden. Voor autoverkeer werken we de variant met één rijstrook per richting verder uit. Ook onderzoeken we een ondergrondse metrovariant.

Openbaar vervoer

Om de bereikbaarheid met het OV te verbeteren, onderzoeken we een snelle en comfortabele busverbinding van Zuidplein via de Maastunnel naar Rotterdam Centraal. Voor het treinstation Stadionpark kijken we naar een station met Sprinters. Het onderzoek richt zich ook op de nieuwe OV-verbinding tussen Kralingse Zoom en Zuidplein; moet dit een tram- of metroverbinding worden?

A16 Van Brienenoordcorridor

Het onderzoek naar de A16 Van Brienenoordcorridor richt zich op maatregelen om de doorstroming van verkeer te verbeteren. Wij studeren verder op een aantal mogelijkheden, zoals een andere indeling van de rijstroken en het beperkt toevoegen van rijstroken. Maatregelen waarbij we actief verkeer van de A16 naar de nieuwe oeververbinding leiden, onderzoeken we niet verder.

Algeracorridor

Uit het onderzoek naar de Algeracorridor blijkt dat alleen inzetten op OV, fiets en het slimmer inrichten van de weg, de problemen op de corridor niet oplost. Maar in combinatie met maatregelen die verkeer beter laten doorstromen, helpen ze wel bij het behalen van een betere bereikbaarheid. In de volgende fase onderzoeken we of de capaciteit op de Algerabrug moet worden uitgebreid.

Vervolgstappen: Voorkeursbeslissing

Het onderzoek gaat verder met de beoordelingsfase, om in 2022 de beste oplossing(en) te kiezen. Hiervoor onderzoeken we de oplossingen nog meer in detail, bijvoorbeeld met milieuonderzoek en een maatschappelijke kosten-batenanalyse. Het resultaat van de volgende fase is een voorkeursalternatief. Dit wordt formeel vastgelegd in de Voorkeursbeslissing. Op de NKO kun je geen zienswijzen indienen. Op de Voorkeursbeslissing aan het eind van de verkenning kan dat wel.

Participatie

Net als in de afgelopen periode hebben omwonenden, bedrijven en instellingen ook in deze fase een belangrijke rol. Het participatietraject maakt het voor hen mogelijk om mee te doen en mee te denken. Aanmelden om mee te doen aan de participatie kan via dit formulier. Ook als je in de analytische fase deelnemer was, vragen we je om je opnieuw aan te melden.

Lees hier meer over de NKO als tussenstap in het proces en vind er ook alle downloads.