Onderzoek naar belevingswaarden hervat

Het kan zomaar zijn dat je eind september bent aangesproken op straat, om je mening te geven over de maatregelen van de MIRT-verkenning. Onderzoeksbureau Opiniepijlers deed namelijk in opdracht van het project een belevingswaardenonderzoek op verschillende plekken in de regio. “Rotterdammers zijn erg trots op hun stad.”

Met een opvallende bus trokken vier opiniepijlers door de regio, van Zuidplein tot Kralingse Zoom en de Esch, van Hogeschool Rotterdam tot aan de Slotlaan in Capelle aan den IJssel en winkelcentrum Crimpenhof in Krimpen aan den IJssel. Zij ondervroegen voorbijgangers naar de tevredenheid over hun leef- of werkomgeving en de bereikbaarheid in de regio Rotterdam.

4 mannen staan om een grote plattegrond heen en kijken ernaar.
Op onderzoek uit in Krimpen aan de Lek

Hogescholen en universiteit

Frank Bolder, oprichter van het onderzoeks- en adviesbureau Opiniepijlers, vertelt: “We hebben zo’n 600 mensen geïnterviewd. Om meer jongeren te betrekken bij het onderzoek, stonden we bij hogescholen, de universiteit en bij tien sportverenigingen. Ook zijn we een dagje meegereisd op buslijn 44 door de Maastunnel, om na te gaan wat reizigers van de verbinding vinden en wat bijvoorbeeld beter kan.”

Wat Bolder opviel tijdens de tour door de regio, was de openheid van bewoners. “Mensen willen weten wat er aan de hand is en wat zich in hun buurt afspeelt. Als ze dan ons busje zien, met die grote kaart van de omgeving en alle maatregelen erop, dan vragen ze ernaar. Ze zijn nieuwsgierig en betrokken, waardoor je snel een goed gesprek hebt.”

De bus van Opiniepijlers in Krimpen aan den IJssel

Trots op buurt en stad

De opiniepijlers hadden ook een informatieve rol. “De basisinformatie is natuurlijk van belang, om zo een gesprek te kunnen voeren. Mensen moeten weten waar de maatregelen over gaan en wat dit kan betekenen voor hun woon- of werkomgeving. Wat mij opviel is hoe trots de mensen zijn op hun buurt en stad.”

Over de resultaten kan Bolder nog geen uitspraken doen. Alle informatie is opgehaald en wordt de komende weken verwerkt in een rapport. Dat rapport wordt aan het projectteam aangeboden. De resultaten worden meegenomen in de deelstudies. De opgehaalde informatie helpt bij de beeldvorming rond de maatregelen, waarmee het waardevolle input is voor de besluitvorming.