Menu
« terug naar landingspagina
project

Maatregelen

Te onderzoeken maatregelen

In de zomer van 2019 is een voorwaardelijk besluit genomen om een pakket aan maatregelen verder te onderzoeken om o.a. de bereikbaarheid van de regio Rotterdam te verbeteren. Een oeververbinding in zoekgebied Oost is onderdeel van dit pakket:

 

Een nieuwe multimodale oeververbinding tussen Kralingen en Feijenoord in Rotterdam

Verkeer in de regio Rotterdam stroomt soms moeilijk door, omdat er weinig mogelijkheden zijn om van de ene naar de andere oever te komen. De bestaande oeververbindingen zijn vaak druk. Kleine verstoringen kunnen al snel zorgen dat het verkeer op sommige plekken vastloopt.

Een nieuwe multimodale oeververbinding tussen Kralingen en Feijenoord verbetert de bereikbaarheid van de regio Rotterdam. Daarmee draagt een nieuwe oeververbinding bij aan een sociaal, economische sterke en leefbare regio.

In de MIRT-verkenning onderzoeken we waar precies in zoekgebied Oost een oeververbinding aan kan worden gelegd. Ook onderzoeken we of dit een brug of een tunnelverbinding wordt.

 

Drie maatregelen openbaar vervoer

  • Een treinstation Stadionpark;
  • Een Hoogwaardige Openbaar Vervoerverbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom;
  • Een Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal via de Maastunnel

Steeds meer mensen gebruiken het openbaar vervoer. In de toekomst verwachten we nog meer OV-reizigers wat het bestaande netwerk niet aankan. Het netwerk heeft maatregelen nodig om al deze mensen ook in de toekomst prettig te laten reizen.

Het thema openbaar vervoer neemt daarom een belangrijke plek in binnen de MIRT-verkenning. In de MIRT- verkenning onderzoeken we de mogelijkheid voor een hoogwaardige OV-verbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom. Daarmee wordt de verbinding tussen Rotterdam en de regio flink versterkt. De andere maatregelen van het openbaar vervoer pakket zijn een nieuw te realiseren station Stadionpark en een OV-verbinding van Zuidplein naar Rotterdam CS door de Maastunnel. De combinatie van deze maatregelen zorgt ervoor dat er meer reizigers comfortabeler kunnen reizen.

 

Openbaar Vervoer bij Rotterdam Centraal
Foto: openbaar vervoer bij Rotterdam Centraal.

Maatregelen op de A16, waaronder het weefvak in de A16 ten zuiden van de Van Brienenoordbrug tussen het Knooppunt Terbregseplein en het Knooppunt Ridderkerk;

Momenteel staat de A16 tussen Feijenoord en Ridderkerk op plaats 6 in de nationale file Top-50 In de toekomst blijft dit een probleem. Het gaat om het knelpunt bij Terbregseplein, op de Van Brienenoordbrug en tussen aansluiting Feijenoord en knooppunt Ridderkerk.
In de MIRT-verkenning gaan we op zoek naar maatregelen om de doorstroming op dit tracé te verbeteren.

Een weefvak is een combinatie van een invoegstrook en uitvoegstrook.  Op een weefvak kunnen zowel bestuurders invoegen op de doorgaande hoofdrijbaan als uitvoegen vanaf diezelfde rijbaan. Doordat veel bestuurders dus tegelijk van strook wisselen en daarvoor ruimte nodig hebben, is de capaciteit van zo’n wegvak beperkt.

Foto Van Brienenoordbrug
Foto Van Brienenoordbrug. Bron: https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Harry van Reeken

Maatregelen op de Algeracorridor.

De Algeracorridor is de enige rechtstreekse route van Krimpen aan den IJssel richting Capelle aan de IJssel en Rotterdam. Dagelijks gaan er in grote auto-, OV-en fietsstromen over richting Capelle, Rotterdam, en verder de metropoolregio in. In de ochtend- en avondspits zorgt dit voor stremmingen op de brug en kruizingen. De reistijden voldoen daarmee niet meer aan de normen.
In de MIRT-verkenning gaan we op zoek naar maatregelen om de doorstroming op dit tracé te verbeteren zowel op de korte als op de lange termijn.

 

Foto Algerabrug
Foto Algerabrug. Bron: bron https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Joop van Houdt
X