De skyline van Rotterdam, met op de voorgrond een rijdende metro

Doelen en maatregelen

De MIRT-verkenning draait om 5 hoofddoelen en 6 maatregelen die daaraan bijdragen. Welke dat zijn, lees je hieronder.

Het verbeteren van de bereikbaarheid via de weg

Om te zorgen dat de regio Rotterdam in de toekomst bereikbaar blijft, onderzoeken we hoe we knelpunten op de A16 Van Brienenoordcorridor bij het Terbregseplein, de Van Brienenoordbrug en knooppunt Ridderkerk kunnen oplossen. Ook kijken we op welke manier het verkeer beter kan doorrijden op de Algeracorridor; een belangrijke route van en naar Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel en Krimpenerwaard.

Het verbeteren van de bereikbaarheid met het openbaar vervoer

In Rotterdam en in de regio is het openbaar vervoer overvol. En er komen nog veel meer reizigers bij: alleen al Rotterdam groeit in de jaren tot aan 2040 met minimaal 50.000 woningen. Het is daarom belangrijk dat het openbaar vervoer meegroeit en meer kwaliteit krijgt.

Door een beter openbaar vervoernetwerk wordt het minder druk op sommige tram- en metrolijnen, bijvoorbeeld bij de Erasmusbrug en op het drukke metronet in oost-westrichting en noord-zuidrichting bij Beurs.

Het mogelijk maken van verstedelijking

Wonen en werken in Rotterdam en de regio moet aantrekkelijk blijven, ook als er tot aan 2040 ruim 50.000 woningen bijkomen. Bereikbaarheid is hiervoor heel belangrijk. We onderzoeken daarom hoe we ervoor zorgen dat mensen sneller kunnen reizen. Van huis naar werk, naar school en naar economische toplocaties. Economische toplocaties zijn bijvoorbeeld de Rotterdamse binnenstad, Merwe Vierhavens / Makersdistrict, de Erasmus Universiteit, Hart van Zuid, Rotterdam The Hague Airport en de Spaanse Polder.

Het verbeteren van de stedelijke leefkwaliteit

Veel autowegen in de regio Rotterdam zijn erg druk. Hoe drukker het wordt, hoe belangrijker het is dat we letten op luchtkwaliteit, geluid en de kwaliteit van de leefomgeving.

We kijken daarom naar maatregelen die zorgen voor kortere autoroutes en aantrekkelijk openbaar vervoer. Zo komt er minder autoverkeer door de stad en door woongebieden. En dat geeft meer ruimte voor natuur en voor fietsers en voetgangers. Op die manier verbetert de stedelijke leefkwaliteit, en is het prettiger voor bewoners en bezoekers om in Rotterdam en de regio te zijn.

Het vergroten van kansen voor mensen

Door ervoor te zorgen dat je in de regio Rotterdam sneller en makkelijker kan reizen, krijgen mensen meer kansen. Minder lang reizen betekent meer keus in werk en onderwijs (HBO, MBO en universiteit). Je kunt straks bijvoorbeeld in 10 minuten van Rotterdam-Zuid naar de Erasmus universiteit.

Een nieuwe brug of tunnel voor meerdere soorten verkeer tussen Kralingen/De Esch en Feijenoord/IJsselmonde

Er komt een nieuwe brug of tunnel voor meerdere soorten verkeer, tussen Kralingen/De Esch en Feijenoord/IJsselmonde. Deze nieuwe oeververbinding wordt multimodaal. Dat betekent dat de brug of tunnel gebruikt wordt door openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. We onderzoeken of ook auto’s gebruik gaan maken van de nieuwe oeververbinding. De nieuwe brug of tunnel is een extra mogelijkheid om van de ene naar de andere oever te komen in Rotterdam. Daardoor verbetert de bereikbaarheid en dat is belangrijk voor een sociaal en economisch sterke en leefbare regio.

Deze maatregel is onderdeel van de deelstudie Inpassing Oeververbinding. We onderzoeken in deze deelstudie waar de brug of tunnel precies komt te liggen.

Een treinstation Stadionpark voor dagelijks vervoer

Station Rotterdam Stadion wordt nu alleen gebruikt als er een voetbalwedstrijd of ander evenement is in De Kuip. We willen op ongeveer deze plek station Stadionpark maken. Een station waar 6 keer per uur Sprinters in beide richtingen rijden. Dit zal helpen bij het oplossen van de knelpunten in het openbaar vervoer.

Deze maatregel is onderdeel van de deelstudie Openbaar vervoer. We onderzoeken ook of treinstation Stadionpark in de toekomst door kan groeien naar een Citysprinterstation. Er vertrekt dan elke 5 minuten een trein in beide richtingen. En we onderzoeken of Intercity’s in de toekomst de route langs treinstation Stadionpark kunnen gebruiken.

 

Snel en comfortabel openbaar vervoer tussen Zuidplein en Kralingse Zoom, via een nieuwe oeververbinding

Er gaat snel en comfortabel openbaar vervoer tussen Zuidplein en Kralingse Zoom rijden, via de nieuwe oeververbinding. Hierdoor komt er een extra mogelijkheid om van de ene oever naar de andere te reizen met het openbaar vervoer. En dat zorgt voor minder drukte op andere metro- en tramlijnen.

Deze maatregel is onderdeel van de deelstudie Openbaar vervoer. We onderzoeken of er een tram of metro moet gaan rijden, welke route de nieuwe lijn precies gaat volgen, waar haltes komen en hoe vaak er per dag gereden wordt.

Een snelle, comfortabele busverbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal via de Maastunnel

Er komt een snelle en comfortabele busverbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal. Deze bus gaat 12 keer per uur rijden. Hierdoor kan je makkelijk en snel van en naar Rotterdam Centraal reizen met het openbaar vervoer. En dat zorgt voor minder drukte in andere tram- en metrolijnen. Ook zal deze busverbinding goed aansluiten op het nieuwe openbaar vervoer tussen Zuidplein en Kralingse Zoom.

Deze maatregel is onderdeel van de deelstudie Openbaar vervoer. We onderzoeken welke route de bus precies gaat rijden, bij welke haltes de bus stopt en hoe lang de reis duurt van Zuidplein naar Centraal.

Maatregelen op de A16 Van Brienenoordcorridor

De A16 Van Brienenoordcorridor is een economisch belangrijke route, waar elke dag veel vrachtverkeer rijdt. Maar het staat ook bekend om de dagelijkse lange files, bij Terbregseplein, de Van Brienenoordbrug en knooppunt Ridderkerk. Om te zorgen dat het verkeer beter door kan rijden op de A16, hebben we gekeken naar het scheiden of samenvoegen van verkeersstromen. Dit moet zorgen voor minder kruisend verkeer en het uit elkaar halen van doorgaand en bestemmingsverkeer.

Al deze mogelijke oplossingen zijn onderdeel van de deelstudie A16 Van Brienenoordcorridor. We onderzoeken welke combinatie van maatregelen er het beste voor zorgt dat het verkeer vlot kan doorrijden op de A16.

Maatregelen op de Algeracorridor

De Algeracorridor (N210) is een belangrijke route van en naar Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel en Krimpenerwaard. Er staan al jaren dagelijks files op deze weg. Om de regio in de toekomst bereikbaar te houden, moeten deze files minder worden.

We onderzoeken daarom op welke manier het verkeer beter door kan rijden, bijvoorbeeld door meer rijstroken op de Algerabrug. En we kijken wat er nodig is om mensen vaker het openbaar vervoer of de fiets te laten pakken, zoals sneller openbaar vervoer, betere fietspaden en meer fietsenstallingen.

Al deze mogelijke oplossingen zijn onderdeel van de deelstudie Algeracorridor . We onderzoeken welke combinatie van maatregelen er het beste voor zorgt dat het verkeer vlot kan doorrijden op N210.